04 augustus 2011

Het nieuwe lezen

Een half jaar geleden zou ik hardop hebben moeten lachen als iemand me gevraagd had een positief stukje over een e-reader te schrijven. Ik kon me toen niet voorstellen dat ik ooit op een andere manier boeken zou lezen dan op papier. Het heerlijke gevoel als je een nieuw boek ruikt, het voorzichtig omslaan van de bladzijdes, dat wilde ik voor geen goud missen! En wat moet ik in hemelsnaam met al die fantastische boekenleggers die ik verzameld heb, als ik geen papieren boek meer lees?

Maar, met een vakantie in de VS voor de boeg én de wetenschap dat veel bagage meeslepen extra zwaar is voor mijn nek, begon ik me toch voorzichtig te oriënteren op de digitale boekenlezers.
En al snel ontdekte ik wat grote voordelen.
Je kunt er zoveel boeken opzetten als je wilt, hij blijft hetzelfde gewicht hebben als bij de aankoop.
Je kunt, net zoals ik al vaak deed, biebboeken lenen, zonder extra kosten. Deze staan er dan drie weken op en verdwijnen daarna vanzelf. Dit scheelt me ongetwijfeld veel 'telaatgeld' betalen.

Ik werd jarig, kreeg geld en besloot om toch maar een e-reader uit te zoeken. Een witte, mét een prachtige, vooral zachte hoes zodat ook de e-reader iets 'knuffelbaars' kreeg.  Daarna kocht ik een aantal e-books.
Het eerste kostte slechts 2,50 euro en was een echte aanrader (Leven na Hailey, een soort Kluun maar dan met veel minder seks erin). Ook leende ik gratis allerlei e-books via mijn eigen bibliotheek.

In de VS had ik twaalf Nederlandse boeken bij me, iets wat me zonder e-reader nooit gelukt was zonder heel veel kleding thuis te hebben moeten laten! En het allerbelangrijkste voordeel: het leest heerlijk! Je ogen worden niet moe als je een e-ink e-reader gebruikt en het is heel erg fijn dat ik geen leesbril nodig heb bij het lezen. Je kunt de tekst namelijk zo groot zetten als je wilt. Zelfs drie woorden per pagina lezen is mogelijk. Het bladeren naar de volgende pagina gaat bijna ongemerkt.

Thuis lachen ze me een beetje uit. Het is namelijk niet de eerste keer dat ik aanvankelijk niets moet hebben van die 'moderne fratsen'. Maar laat ze maar lachen, ik hoor het toch niet. Ik ga volledig op in mijn zoveelste e-book!