02 oktober 2023

Manipulatieve relatie (gepubliceerd op www.decolumnist.net)

Soms snap je niet waarom je zo lang doorgaat met een scheefgegroeide relatie waarbij volledig over jouw behoeften wordt heen gewalst. Ik zit al tien jaar in een dergelijke relatie en vraag me regelmatig af: ‘Waar ben ik aan begonnen?’ Ik kan het echter ook niet over mijn hart verkrijgen om de relatie met P. te beëindigen.

P. is enorm bazig. Als we bijvoorbeeld samen gaan wandelen, bepaalt P. altijd het tempo. Soms is ze niet vooruit te branden, op andere momenten kan ik haar amper bijbenen. In huis laat ze ongegeneerd vieze winden, zonder enige vorm van excuus. Even later hangt ze vrolijk boven mijn gezicht met een adem waar je steil van achterover slaat.

Honden, want dáár heb ik het over, hebben het beste leven dat je je kunt wensen. Deze diersoort mag namelijk alles wat je zelf ook graag zou doen, maar wat er – door jarenlange pogingen tot opvoeding door ouders en/of partners – uit geramd is. Honden krijgen geen bon voor wildplassen buiten. En als ze een keer binnen plassen, poepen of overgeven komt het baasje er haastig aangerend met keukenrol. ‘Ach schatje, ben je niet helemaal lekker vandaag?’ Als je als hond aandacht wil, dan ga je lekker op de warmste schoot liggen die je kunt vinden en meestal begint de eigenaar van de schoot dan wel achter je oren te kriebelen.

Eten voor honden is zeker zo lekker als mensenvoer en komt eigenlijk ook gewoon op hetzelfde neer: je hebt variaties met kip, rundvlees, vis en groente. Een beetje slimme hond weet hoe hij saaie brokken kan laten vervangen door blikvoer of zelfs vers vlees: gewoon in hongerstaking gaan totdat de sponsoren overstag gaan. Er zijn maar weinig bazen in staat om bij een hond af te wachten totdat hij vanzelf weer gaat eten. Piepen, blaffen of janken om beloningsbrokjes werkt uiteindelijk ook, al gaat dit natuurlijk volledig tegen het principe van beloningsbrokjes in!

Ook wat betreft vrije tijd heeft een hond het heel erg goed. ’s Morgens, als iedereen aan werk of school moet beginnen, rekt een hond zich nog eens lekker uit en doet-ie nog een extra tukkie, het liefst op een plekje dat al warm is gemaakt door een huisgenoot. Daarna struint hij op zijn gemak het huis af op zoek naar verdwaalde cornflakes en brood- en kaasresten. Negen van de tien keer met succes, in ieder geval in ons huis.

Zijn er ook nadelen aan hond zijn? Ja, je moet een beetje leren luisteren, maar meestal zijn het maar een stuk of vier commando’s. Met goed reageren op ‘zit’ en ‘pootje’ scoor je in menig gezin al heel wat extra hondenkoekjes. Er zijn honden die zelfs met hun baasje mee naar bed mogen. En ja, beken ik met het schaamrood op de kaken, Pebbles is er ook zo een.

Ik weet niet meer wanneer we gestart zijn met haar mee naar bed nemen, maar ik weet uit ervaring wel dat dit veel sneller aangeleerd dan afgeleerd is. Pebbles slaapt keurig aan het voeteneind. Meestal. Tenzij ze het koud heeft, dan komt ze naast me staan totdat ik wakker ben en het dekbed voor haar opensla. Tsja.

Ik weet het inmiddels zeker: in mijn volgende leven wil ik hond worden. Bij voorkeur in mijn eigen gezin zodat ik al weet hoe ik de relatie met mijn baasje flink kan manipuleren!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten