16 maart 2013

Jetzt geht's los!

Mijn uitgeverij (Mooi Media) en ik gaan van start met het reclame maken voor Matroesjka. Aanstaande donderdag krijg ik te horen welk budget er beschikbaar is, wát we gaan doen en wie welke taken op zich neemt. Voor wie nooit een roman heeft uitgebracht: ik kan je verzekeren dat het een heel karwei is. Vooral als nog-niet-zo-bekende-auteur kun je er niet van uitgaan dat je boek (vanzelf) verkoopt. Bij mijn eerste roman zag ik dat misschien iets te rooskleurig in. 'Bij een boekhandel liggen' leek zo'n beetje het hoogste doel, want dan zagen mensen je boek, en verkocht het wel. Inmiddels weet ik beter. Alleen al vorig jaar verschenen er ongeveer 5000 romans die via de boekhandels te koop werden aangeboden. VIJFDUIZEND! De lezer die nog geld overheeft voor een roman, heeft dus aardig de keuze. Aangezien ik zelf ook een enthousiaste lezer ben, en regelmatig boeken koop, weet ik dat de keuze dan vaak valt op de gevestigde namen. En dat debutanten in de regel maar matig verkopen.

Gelukkig heb ik door de lancering van Passie en Piemelbloemen al enige ervaring met het benaderen van de markt. Ik heb gemerkt wat verkoop oplevert en wat niet of nauwelijks. Boeken signeren en over je boek vertellen is ongetwijfeld aantrekkelijk als je al enige bekendheid hebt, maar niet wanneer je nog geen naam gemaakt hebt. Er komen weinig mensen op af en het is moeilijk om ze te boeien. Een artikel in de (plaatselijke en regionale) kranten en televisie, werkt al veel beter. Nog beter werkt het, als mensen je naam en boek op verschillende plekken tegenkomen en als er op die manier een natuurlijke nieuwsgierigheid ontstaat. Dit is ook de reden dat auteurs zeer graag met een pakkend interview in tijdschriften verschijnen, helaas is het aanbod voor de media zó overweldigend dat je ook hier als relatief onbekende geen schijn van kans maakt.

Het bereiken van een groter koperspubliek hangt uiteraard ook af van de mening van degenen die het boek al gelezen hebben. Zijn zij enthousiast, dan zijn ze goede ambassadeurs voor de verkoop. Praten ze negatief over je boek, dan hoeft dat ook nog niet erg te zijn. Het ergste is het als er in het geheel niet over je boek gepraat wordt, als de inhoud blijkbaar niet eens interessant genoeg is om er wat over te zeggen. Ik hoop dat Matroesjka dat lot bespaard blijft, maar het valt totaal niet te voorspellen. Alle betrokkenen hebben hun best gedaan (en zijn hun best aan het doen) om er een mooie roman van te maken en we gaan voldoende goede initiatieven nemen om er de aandacht op te vestigen. Onlangs las ik dat mensen minstens zeven keer iets over je moeten horen, voordat ze je in de regel onthouden. Schrik dus niet als je me weer overal voorbij ziet komen, ik ga er mijn best voor doen om 'vóór begin juni (de maand dat Matroesjka overal verschijnbaar zal zijn) hot topic te worden! Nou ja, niet zozeer ikzelf, alswel de roman.

Wat is het heerlijk dat ik naast het schrijven ook nog een 'gewone' baan heb, zodat ik niet te veel tijd heb om me te piekeren over de boekverkoop én zodat er een vast inkomen is. Esther Kraaijenbrink (www.bestelmijnboek.nl) verwoordt het prachtig in de titel van haar boek voor aankomende auteurs: 'Zeg je baan nog niet op!'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten