30 mei 2013

Wat een slaapzakken!

Donderdagmorgen, 8.00 uur, een kwartier voordat het evenement gepland is. Boekhandel Koops is helemaal in de stijl van Matroesjka ingericht...denk ik...want door de grote hoeveelheid mensen kan ik de etalage niet eens bekijken! Ik ben verbaasd dat er zovelen gehoor hebben gegeven aan de oproep om met slaapzak voor de boekhandel te komen liggen. Natuurlijk, ik heb er alles aan gedaan óm ze te laten komen (Dagblad de Limburger, uitdelen van flyers, verspreiden van kaarten waarop staat dat men gratis de roman '"Matroesjka' kan bemachtigen omdat deze verloot wordt), maar dan nóg moet je het natuurlijk maar afwachten. Voor hetzelfde geld vond iedereen het aan de koude kant (wat het ook was), te vroeg (wat het ook was) of zei de naam Ilse Annegarn ze te weinig (wat ik me ook voor kan stellen).

De fotograaf komt op het afgesproken tijdstip en slaat zijn hand voor zijn gezicht. 'Jeetje, dat wordt wat inschikken voor de foto, jongens, anders krijg ik jullie er nooit allemaal op.'
Het kost hem zichtbaar moeite om boven de enthousiaste menigte uit te komen.
'Misschien kunnen jullie allemaal twee slaapzakken aan elkaar ritsen, dan past er meer op de foto.'
Zo gezegd, zo gedaan en even later klaagt niemand meer over de temperatuur.
Peter, van restaurant de Kluis, komt naar buiten om te kijken hoeveel koffie en thee hij moet brengen. 'Dat wordt twee keer zetten', zegt hij, 'maar geeft niets, leuk om te zien dat er zovelen op af zijn gekomen!'

Daarna volgt het spannendste onderdeel: het verloten van een gratis boek! Ik schrijf me suf  om alle namen op een apart blaadje te zetten, daarna laat ik iemand uit de mensenmenigte een willekeurig briefje  graaien en we hebben een winnares, die vanavond met veel plezier het boek in ontvangst komt nemen!
Al met al een zeer geslaagd begin van een ongetwijfeld ook verder erg leuke dag!

Ilse Annegarn (schrijver FICTIE)

De foto's volgen later...;-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten